Udbuddet af butikslokaler har aldrig været større i hovedstaden, men Målt i % af det samlede butiksareal ser det knap så dramatisk ud – så er udbuddet i 4. kvartal på 3,4% eller det højeste i lidt over fire år. Klassiske handelsstrøg har det hårdt, men samtidig udvider nogle kæder. Danmarks ældste erhvervsmæglervirksomhed La Cour & Lykke tror på faldende tomgang i 2025.
Med et udbud på 74.500 m2 har butikskæder og iværksættere aldrig før haft så meget at vælge imellem i området København by med selve København samt Frederiksberg, Tårnby og Dragør. Med andre ord: Op til årets julehandel har hovedstaden rekordmange ”til leje”-skilte foran tomme lokaler til butikker og spisesteder. Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Det samlede areal med tomme butikker svarer til 25 Meny- eller Føtex-supermarkeder – eller til godt og vel 10 fodboldbaner.
”Vores data går tilbage til 2003, og vi har aldrig før registreret så stort udbud i m2 i hovedstaden. Målt i % af det samlede butiksareal ser det knap så dramatisk ud – så er udbuddet i 4. kvartal på 3,4% eller det højeste i lidt over fire år. Det hænger sammen med, at der også kommer nye butikslokaler, når hovedstaden vokser med nye kvarterer, fx i Sydhavnen og Ørestad og på Islands Brygge og Nordhavn. Men også hér står en del tomt, og lige nu byder hovedstaden altså på ekstra mange lokaler til butikskæder og forretningsdrivende,” siger Jakob Wegener, adm. direktør for Ejendomstorvet.dk.
Sværere i sidegaderne
Kristian Hartmann, partner og direktør for La Cour & Lykke med speciale i butikslokaler og mindre kontorer i hovedstaden, siger: ”Det er blevet sværere at udleje lokaler i sidegaderne, ligesom vi ser, at detailhandlende, som før ville have åbnet butik nummer to, nu er blevet mere forsigtige. Det afspejler, at mange forbrugere efter de kraftige prisstigninger sparer på nyt tøj og nye sko, selv om de stadig bruger penge på dagligvarer og lidt sjovere ting som at spise ude. Men udlejningerne er slet ikke gået i stå, og jeg forventer, at tomgangen vil falde i løbet af 2025.”
Han tilføjer, at hovedstadens lukkede Aldi’er og Irma’er efterhånden er overtaget af andre – en del af kæder som Jysk og Normal, der stadig vokser. Desuden har byggemarkederne jem & fix, Harald Nyborg og Silvan åbnet nye, kompakte city-afdelinger.
Generelt har butikker uden for kæderne sværere ved at klare sig, da de ikke kan købe ind til lige så lave priser som kæderne, og de har sværere ved at håndtere netsalget, som er et vigtigt supplement til de fysiske butikker. Samtidig mærker modebutikker, at genbrug vinder frem. Der er ikke umiddelbart større forskelle mellem de forskellige bydele. Til gengæld er det tydeligt, at butikkerne koncentreres, så selv klassiske forretningsstrøg er under pres.
”Dagligvarebutikkerne ligger stadig mange steder, men de mere specialiserede butikker, fx med tøj, samles på større handelsstrøg. Forretningsgader som Borups Allé, Roskildevej og Ålekistevej får længere mellem butikkerne, det samme gælder dele af Amagerbrogade,” siger Kristian Hartmann fra La Cour & Lykke.
Både sundhedsklinikker – fx læger, tandlæger og fysioterapeuter – og skønhedsklinikker har dog vinden i ryggen. Derfor opfordrer La Cour & Lykke de fire hovedstadskommuner til at indføre mere smidige regler, så det bliver lettere at åbne klinikker i butikslokaler, der ellers ville stå tomme.
Aktuelt har Ejendomstorvet.dk et udbud på knap 11.300 erhvervslejemål og ejendomme over hele landet, heraf 2.200 lokaler til butik, café eller kaffebar. Af dem ligger 320 i København, 42 på Frederiksberg og 12 i de to amagerkommuner. København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør har i alt 2,2 mio. m2 lokaler til detailhandel. Det svarer til knap 11% af det samlede butiksareal i hele landet.
Tendenser for detaillokaler i hovedstaden
- Opgjort i m2 er tomgangen den højest målte nogensinde (data går tilbage til 2003)
- Forbrugerne er tilbageholdne, selv om beskæftigelsen er rekordhøj
- Forbrugerne køber stadig dagligvarer og spiser ude, men sparer på tøj, sko og andre udvalgsvarer
- Handlen koncentreres på færre steder: Sekundære handelsgader har det svært, og selv de største handelsstrøg får strækninger med få eller ingen butikker
- Genbrug vinder frem – på bekostning af modebutikker
- Flere kæder vokser, fx Jysk, Normal og den nye Alma Madmarked
- Hovedstadens lukkede Aldi’er og Irma’er er efterhånden opsuget af andre
- Harald Nyborg, jem & fix og Silvan åbner nye, kompakte city-byggemarkeder
- Det er sværere at udleje lokaler i sidegader – det kan være et tegn på færre iværksættere end før
- Butikker uden for kæder får sværere ved at indkøbe varer til gode priser og har sværere ved at supplere med hjemmeside og netsalg
- Politikerne bør lette adgangen for sundheds- og skønhedsklinikker i tomme butikslokaler
Mere information
- Kristian Hartmann fra La Cour & Lykke, krh@ll.dk, +45 20 33 02 08