Stor metroeffekt til butikker tæt på stationer

La Cour & Lykke

Metrocityringen kommer til at påvirke detailhandlen i hovedstaden. Vinderne er butikker meget tæt på de nye stationer – og så et par gamle kendinge og et fornemt strøg uden forretninger i dag.

Metrocityringen med 17 stationer under Indre By, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro kommer til at påvirke butikslivet i hovedstaden – men effekten varierer meget fra sted til sted, siger Kristian Hartmann, partner og erhvervsdirektør i mæglerfirmaet La Cour & Lykke, der har fokus på butikslokaler i Storkøbenhavn.

”Metrocityringen er anlagt i områder, som allerede er fuldt udbyggede med boliger, butikker og arbejdspladser, og det samlede forbrug i butikker og cafeer stiger jo ikke, fordi vi får mere metro. Men kiosker og convenience stores, fx 7-Eleven-butikker, som ligger klos op ad de nye stationer, får en klar gevinst, fordi metrostationerne vil udløse en meget større strøm af mennesker. Stationsnære lokaler bliver lettere at leje ud, og formentlig vil lejeniveauet stige,” vurderer Kristian Hartmann.

For andre detailhandlende i nærheden af de nye stationer er metroeffekten ikke helt så stærk.

”Måske kan specialbutikker få en mindre fordel, fordi det bliver lettere for kunderne at besøge dem i kraft af metroen. Derimod er der næppe nogen effekt for almindelige dagligvarebutikker bare 100 meter væk fra metrostationerne – de skal stadig leve af de samme kunder i nabolaget,” påpeger Kristian Hartmann.

Især to steder på metroringen kan detailhandlen få et mærkbart løft, nemlig ved Kongens Nytorv og Frederiksberg, hvor den gamle og den nye metro krydser hinanden.

”Her får Magasin og Frederiksberg Centret allerede fragtet tusindvis af passagerer nærmest til dørtrinnet hver eneste dag. De får begge en stor gevinst, når passagertallet på de to knudepunkter ifølge alle prognoser vil stige meget kraftigt, så der kommer endnu flere mennesker,” siger La Cour & Lykke-direktøren.

Han udpeger samtidig to steder, hvor Metrocityringen skaber helt nye muligheder for detailhandel:

”Frederiksberg Allé er en fornem boulevard med teatre og cafeer, men har kun ganske få butikker. Nu kommer der metro, og der er bygget et helt nyt kompleks ovenover stationen. Det skaber en del ekstra liv på alleen, og jeg kan sagtens forestille mig, at der begynder at komme nogle flere butikker her.”

”Østerport bliver et nyt knudepunkt, hvor mange rejsende nordfra vil skifte fra S-tog eller regionaltog til metro. De mange ekstra rejsende på stationen giver nogle muligheder for ekstra detailomsætning, men bygningerne i området giver ikke rigtig mulighed for nye butikker. Til gengæld er komplekset ved selve stationen netop renoveret og genåbnet, og butikkerne hér kan se frem til et pænt løft i omsætningen,” spår Kristian Hartmann.